Welkom bij SLIMFIT

Ontwikkelroutes

Het blijkt dat scholen een aantal logische routes volgen op het negenveld. Kijk welke routes veel voorkomen en wat dit betekent voor de inrichting van de verschillende ontwerplagen. Zo kom je er achter welke route het best past bij jouw school.

Starten met de Slimfit Box

Maakt uw school momenteel nog geen gebruik van de Slimfit methodiek? Begin hier, en vervolg de ontwikkelroute die het best past bij uw school.

Route 147

Voor scholen die de groepering van kinderen beperkt heterogeen wil maken. Units bestaan dan uit kinderen van twee jaarlagen, maar wel de methodes willen loslaten en vanuit leerlijnen willen werken.

Route 258

Voor scholen die streven naar een grotere heterogeniteit, vanuit keuze maar soms ook omdat het niet anders kan. Dat geldt voor kleine scholen. Zowel veld 1 als 3 worden de basisvakken gegeven vanuit de leerjaren aan de hand van methodes. De andere vakken heterogeen binnen de unit.

Route 369

Voor scholen die zowel meer heterogeniteit nastreven in de groepering van kinderen als het onderwijs organiseren meer vanuit instructies op maat aan kleine groepjes kinderen. Als laatste stap kunnen deze scholen het onderwijs vanuit leerlijnen centraal stellen.

Route 2569

Voor scholen die in eerste instanties kiezen voor beperkte heterogeniteit in de unit, maar wel al instructies op maat aan kleine groepen willen organiseren. Een volgende stap is om meer heterogeniteit in de unitsamenstelling te realiseren.

Route 1369

Voor grote scholen die een substantieel aantal kinderen binnen een leerjaar (dat wordt de unit) hebben (minimaal 50-60) en die daarbinnen optimale differentiatie realiseren door instructies op maat aan kleine groepjes kinderen en daarna door kunnen groeien naar onderwijs vanuit de leerlijnen.

Route 1469

Voor scholen die veel kinderen in een leerjaar (dat wordt de unit) hebben en naar veld 6 (en 9) willen omdat zij de voordelen van heterogeen samengestelde groepen zien.